Monday 7 July 2008

INSTALLATIE VAN ZORO FEIGL VERKOCHT

Het Zuiderzeemuseum heeft de driedelige kinetische installatie (300 m2) van Zoro Feigl (1983), die onderdeel vormt van de W139 tentoonstelling De Branding, gekocht. De installatie wordt daarmee onderdeel van de Rijkscollectie beeldende kunst.

De Branding heeft drie onderdelen: Ripple bestaat uit twaalf scheepstouwen van twintig meter lang die met pneumatische armen een choreografie van golven opvoeren. Lightship is gemaakt van twee 18e eewse houten sloepen die buik aan buik als een soort noot aan het plafond hangen. Daartussen zijn twee krachtige lampen gemonteerd. Het geheel draait langzaam rond en verlicht de verder verduisterde ruimte als een vuurtoren. Drifters tenslotte is een pallet waarop twintig antieke kompassen staan. De rozetten tollen rond doordat er een krachtige magneet, verbonden aan een electromotor tussen de kompassen ronddraait.

Interessant detail is dat de schepen en kompassen waarmee Feigl zijn installatie gemaakt heeft uit de collectie van het Zuiderzeemuseum komen. Erik Schilp, directeur van het Zuiderzeemuseum, benadrukt dat door de ingreep van Feigl de stukken, die eerst een doods bestaan in het depot leidden, een nieuwe betekenis en een nieuw leven krijgen. Lightship en Drifters zijn vanaf 4 juni onderdeel van de jubileummanifestatie van het Zuiderzeemuseum.
De Belgische Verbeke Foundation krijgt Ripple deze zomer in bruikleen voor een tentoonstelling over kunst en beweging.

Zoro Feigl werd direct na zijn eindexamen door W139 directeur Gijs Frieling aangesteld als Concious Dreamer. Als opdrachtformulering aan Feigl maakte Frieling een schilderij voor hem. Feigl maakte een aantal werken om de zichtbaarheid van W139 te versterken. De Branding is de laatste en grootste episode van Feigl’s Concious Dreamerschap.



http://www.cultuurnet.nl
www.zorofeigl.nl

No comments:

Post a Comment